یک شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹

مارش رسمی لیگ برتر؛ جمبلو جمبولیله!

به گزارش "ورزش سه" نمی‌توان این تیم را برزیلی‌ترین تیم تاریخ نفت آبادان خواند اما صدرنشینی آنها باعث شده تا از دقایقی بعد از پایان جدال با گل گهر سیرجان همه در آبادان یک جمله را در گوش هم بخوانند: "تدرون بإن نفت عبادان اخذ الصدارا" (خبردارین نفت آبادان صدرنشین لیگ شده).


برای آبودانی‌ها که همه چیز باورکردنی است و هیچ اتفاق خارق‌العاده‌ای شاید نتواند آنها به شگفتی و حیرت وادار کند اما با نگاهی به شرایطی که نفت محبوب‌شان طی فصول اخیر پشت سر گذاشته و لیگ بیستم را آغاز کرده، شاید این صدرنشینی شگفت‌انگیز تلقی شود اما جالب است وقتی طالب ریکانی که اکنون بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو بسته و گلزن اول طلایی‌پوشان محسوب می‌شود هم در جمع هواداران این تیم بعد از بازی حضور یافت با این پاسخ مواجه شد " نخبرکم الصدارا لنا - لل اصفر البرازیلی" ( بدانید صدرنشینی واسه ماست- برای زردپوشان برزیلی)؛ پس مطمئن باشید اینجا و در آبادان هیچ اتفاقی باورنکردنی نیست و همه چیز خاطره است حتی اگر وجود نداشته باشد!


در آبادان وقتی شما از نفت اسم می‌برید هیچکس اولین چیزی که به ذهنش بیاید دکل نفتی و چاه نفت و ... نیست. اسم نفت تنها در پیراهن طلایی و برزیلی آن خلاصه می‌شود. پیراهنی که از سال 55 و با نظر مرحوم دهداری به عنوان رنگ اصلی این تیم انتخاب شد و طی تمامی این سال‌ها جزو مقدس‌ترین میراث هواداران این تیم محسوب می‌شود.


بعد از حضور چندین دهه‌ای در سطح اول فوتبال ایران، آنها در سال 53 در جام تخت جمشید و در سال 76 در لیگ آزادگان به عنوان پنجمی لیگ دست یابند. اتفاقی که باعث شده تا در فصل گذشته که اوضاع در ابتدای لیگ به کام این تیم با دراگان اسکوچیچ پیش می‌رفت از حضور در رده چهارم جدول و شانس دستیابی به سهمیه لیگ قهرمانان به عنوان برترین رده تاریخ باشگاه یاد کنند. هرچند در ادامه فصل با توجه به مشکلات مالی و مدیریتی این باشگاه و جدایی دراگان اسکوچیچ در مسیر سقوط و نزول نتایج قرار گرفتند و فصل نوزدهم را در رده هفتم و دور از رویای آسیایی شدن خاتمه دادند.


جدایی ستاره‌های نفت در ابتدای فصل بیستم یک نگرانی بزرگ برای هواداران این تیم محسوب می‌شد. محمد دریس، عیسی آل کثیر، رضا جبیره، مصطفی احمدی، محمد قریشی، میلاد جهانی، مهدی مومنی، عقیل کعبی، ناصر سالاری و مسلم مجدمی که همگی جزو نفرات اصلی ترکیب طلایی‌پوشان محسوب می‌شدند با توجه به شرایط نفت ترجیح دادند از این تیم جدا شوند. با همه این اوصاف اما سیدسیروس پورموسوی که در استقلال خوزستان به عنوان دستیار عبدالله ویسی یک شاهکار را خلق کرده بود و این تیم را به قهرمانی لیگ برتر در دوره پانزدهم رسانده بودند، هدایت تیم را با ریسک بزرگی برعهده گرفت. تیمی که پنجره‌اش بسته بود، توان رقابت مالی در بازار نقل و انتقالاتی را نداشت و ستاره قابل توجهی هم در بازار وجود نداشت. سرمربی تازه وارد نفت اما خیلی زود با نفرات مدنظرش با مبلغی پایین‌تر از پیشنهاداتی که داشتند به توافق دست یافت؛ محمد طیبی، حسن بیت سعید، رضا خالقی‌فر، حکیم نصاری، میلاد فراهانی، علی عبدالله زاده و مهدی زبیدی از جمله نفراتی بودند که باشگاه نفت آبادان و پورموسوی توانستند در رقابت نقل و انتقالاتی آنها را مجاب به حضور در این تیم کنند.


اما همچنان مشکل بزرگ پابرجا بود و در آستانه شروع فصل جدید، این تیم نتوانست پنجره نقل و انتقالاتی‌اش را باز کند و باید بدون نفرات تازه وارد پا به مسابقه با پیکان می‌گذاشت. شوک بزرگی که البته توانستند با یک پیروزی شیرین و ایجاد خودباوری بزرگ از آن عبور کنند. هرچند هفته دوم در خانه پرسپولیس، دست‌شان از امتیاز برابر شاگردان یحیی کوتاه ماند اما در هفته سوم لیگ با تساوی خارج از خانه مقابل شهرخودرو و سه امتیاز ارزشمند خانگی مقابل ذوب آهن، به جدول بازگشتند. تساوی مقابل استقلال در آزادی هم به این خودباوری کمک کرد تا آنها در سومین بازی خانگی به چیزی جز پیروزی مقابل صدرنشین فکر نکنند و سه امتیاز ارزشمند جدال با گل گهر را از آن خود کرده و اینبار با 11 امتیاز به صدر جدول تکیه بزنند. جایگاهی که قطعا دیگر هیچکس نمی‌تواند از آن به عنوان رکورد جدید نفت آبادان یاد کند و دست نیافتنی خواهد بود.


اوضاع اما ساعاتی بعد از این بازی در آبودان دیدنی است؛ همه از برد و صدرنشینی می‌گویند. در روزی که برزیلی‌ها از روی پشت بام خانه‌ها مجبور به تماشای نمایش غرورانگیز شاگردان پورموسوی بودند، ریتم شعار جمبوله جمبولیله برای صدرنشین طعم دیگری داشت. الان در شط حداقل تا هفته آینده که صدرنشینی برزیل فوتبال ایران تثبیت شده به نظر می‌رسد، همه در آبودان این جملات را تکرار می‌کنند: " نخبرکم الصدارا لنا - لل اصفر البرازیلی"


بله، فصل بیستم برای نفت آبادان به برزیلی‌ترین شکل ممکن در حال دنبال شدن است و اینجا همه به بازیکنان تیم و کادرفنی‌اش ایمان دارند و قصد دارند فارغ از تمامی اتفاقاتی که ممکن است در ادامه مسیر رخ دهد، به حمایت از جوانان سیروس پورموسوی پرداخته و در انتظار رویای خود باشند.


گزارش: حمید ابراهیمی

پیروزی با ارزش امیدهای صنعت نفت در انزلی

پیروزی با ارزش امیدهای صنعت نفت در انزلی

یک شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
موسسه فرهنگی ورزشی

صنعت نفت آبادان